سرفه خشك، تب، سردرد، درد عضلانی، تهوع و استفراغ و لرز از علايم بيماری تب شاليزار در انسان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، خلیل حقیقی مدیر جهاد کشاورزی بهشهر گفت: لپتوسپیروز یک بیماری باکتریایی است که از طریق نوعی انگل فنری شکل در آب از پوست خراشیده، چشم و غشا‌های مخاطی به ویژه در فصل بهار و تابستان وارد بدن انسان می‌شود.

وی افزود: این بیماری بیشتر در مناطقی دارای بارندگی بالا، گرم و حاره ای، زمین‌های گلی، کنار دریاچه ها، ماندآب‌ها و اراضی شالیزاری اتفاق می‌افتد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر گفت: درجه حرارت محیط بین ۷ و ۳۶ درجه سانتیگراد، pH حدود ۶ تا ۸ و زمین‌های گل آلود با زهکشی ناقص، افزایش ناگهانی درجه حرارت محیط توأم با افزایش نزولات آسمانی و ایجاد سیلاب‌های فصلی، شرایط مساعد برای وقوع بیماری را فراهم می‌کند.

حقیقی با بیان اینکه تشخیص به موقع زمان بیماری می‌تواند در درمان این بیماری بسیار موثر باشد، افزود: مهمترین منبع آلودگی، ادرار حیوان مبتلا، جنین سقط شده، بافت‌های آلوده، ترشحات و شیر آلوده به طور مستقیم یا پس از آلودگی محیط از راه‎‌های انتقال تب شالیزار است.

وی گفت: علایم عمومی بیماری مانند بی حالی، عدم تمایل به حرکت و بی اشتهایی در این بیماری مشاهده می‌شود و در دام‌های شیری ممکن است رنگ شیر تغییر پیدا کند و زرد شود و یا لخته‌های خون در آن دیده شود و در دام‌های آبستن ممکن است سقط جنین رخ دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر درباره علائم تب شالیزار در انسان گفت: سرفه خشک، تب، سردرد، درد عضلانی، تهوع و استفراغ و لرز از علایم این بیماری در انسان است.

وی جلوگیری از ایجاد فاضلاب در محل زندگی دام‌ها و خشک کردن آن‌ها را از مهمترین راه‌های پیشگیری این بیماری عنوان کرد.

بابامحمودی فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: تب شالیزار بیماری عفونی فصلی است که از حیوان وخصوصا جوندگان با آلوده کردن آب و در جریان آبیاری و مراحل کاشت و داشت برنج در مزارع به انسان منتقل می‌ شود.

وی با بیان اینکه تب شالیزار بیشتر در مزارع برنج دیده می ‌شوند، افزود: از اردیبهشت تا زمان برداشت محصول این بیماری در مازندران شایع‌ تر است.

 فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بیماران به نوع شدید تب شالیزار مبتلا می ‌شوند، گفت: در این وضعیت علاوه بر عوارض گذشته، گرفتگی کبدی، زردی چشم، تنبلی و نارسایی کلیه، دفع نامناسب، بالارفتن سموم بدن، کاهش پلاکت خون، گرفتگی ریوی و خونریزی مغزی نیز به عوارض‌های آن افزوده می‌ شود.

بابامحمودی با بیان اینکه این بیماری در سال ۸۲ در مازندران شناسایی شد، افزود: برای تشخیص این بیماری علاوه بر آزمایش خون، آزمایش اختصاصی نیز از فرد بیمار گرفته می ‌شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: علائمی، چون تب بالا به صورت ناگهانی، درد‌های عضلانی به ویژه درد کمر، سردرد، ساق پا و پشت چشم دارد و در ۹۰ درصد موارد نیز فرد بیمار بدون هیچ گونه عارضه‌ ای بهبود پیدا می‌ کنند.

انتهای پیام/آ

تب شالیزار در کمین کشاورزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.